Veel gestelde vragen

Busreis Cotswold

Algemeen

Wie is Veenstra Reizen?

Veenstra Reizen is een touroperator met een eigen reisbureau gespecialiseerd in busreizen binnen Europa. Als touroperator organiseren wij diverse dagtochten, luxe busreizen, schoolreizen, excursie & themareizen, vliegreizen en personeelsreizen. Zowel voor reizigers die individueel op pad willen als voor groepen die een reis op maat wensen. Veenstra Reizen is sinds 1928 touroperator en al bijna een eeuw de partner voor al uw reizen.

Welke zekerheiden heb ik als ik bij Veenstra Reizen boek?

Alle betalingen zijn ten allen tijde gedekt door SGVR. Onderweg bent u verzekerd van onze nooddienst die 24/7 bereikbaar is. Bij een groot aantal van onze reizen gaat er ook reisleiding mee. De reisleiding en/of chauffeur staat u natuurlijk in eerste instantie bij in geval van nood.

Hoe worden mijn persoonlijke gegevens door Veenstra Reizen gebruikt?

Veenstra Reizen hecht veel waarde aan de bescherming van persoonsgegevens. In de Privacyverklaring geven we heldere en transparante informatie over hoe wij omgaan met persoonsgegevens. We houden ons in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming. U leest hier alles over bij Privacy Policy. Bij een reservering vragen wij uw persoonsgegevens. Deze gebruiken wij voor de verzorging van de reis. Zo vragen onder andere de hoteliers, vervoersbedrijven (ferry’s) en nationale autoriteiten om deze gegevens. Uw gegevens zijn daarom noodzakelijk om onze dienstverlening uit te voeren.

Reis boeken

Hoe kan ik een boeking maken?

U kunt via veenstrareizen.nl of telefonisch een reis boeken.

Zijn alle reizen die op de website staan ook direct te reserveren?

Alle reizen die online staan zijn beschikbaar en direct te reserveren. Door op de gewenste reis en datum te klikken kunt u een reservering maken.

Hoe weet ik of mijn boeking online is gelukt?

U ontvangt na het boeken per email een bevestiging toegestuurd. Hierop staan alle gegevens, zoals de geboekte reis, reserveringsnummers, uw naam en van eventuele medereizigers, de reissom en informatie over de betaling.

Kan ik mijn boeking online (kosteloos) annuleren/wijzigen?

Wijzigen:
Het is niet mogelijk om een reeds geboekte reis online te wijzigen of te annuleren. Voor een wijziging kunt u contact met ons opnemen. Houd rekening met eventuele wijzigingskosten.

Annuleren:
Het is niet mogelijk om uw geboekte reis online te annuleren. U dient hiervoor telefonisch contact met ons op te nemen. Let op: alleen de hoofdboeker kan een annulering doorgeven.

Het kan zijn dat u een reis heeft geboekt en dat u niet meer in staat bent om deze te maken. U kunt uw reis dan annuleren. Aan een annulering kunnen kosten aan verbonden zijn. De hoogte daarvan is een percentage van de reissom en is afhankelijk van het moment waarop u de reis annuleert.

Annuleringen dagtochten & concerten (m.u.v. musicals en concerten inclusief entreekaarten):
Wanneer u de reis om welke reden dan ook annuleert, kan dit kosteloos tot 10 dagen voor vertrek.
Bij annuleringen vanaf 9 dagen zijn wij genoodzaakt het volgende aan u in rekening te brengen:
75% van de reissom vanaf 9 dagen tot 5 dagen voor vertrek;
90% van de reissom vanaf 5 dagen tot vertrek;
100% van de reissom op de dag van vertrek.

De annuleringskosten bedragen minimaal € 20,- per persoon.

Annuleringen meerdaagse reizen:
Wanneer u de reis om welke reden dan ook annuleert, kan dit kosteloos tot 8 weken voor vertrek.
Bij annuleringen vanaf 56 dagen voor vertrek zijn wij genoodzaakt het volgende aan u in rekening te brengen:
35% van de reissom vanaf 56 dagen tot 28 dagen voor vertrek;
40% van de reissom vanaf 28 dagen tot 21 dagen voor vertrek;
50% van de reissom vanaf 21 dagen tot 14 dagen voor vertrek;
75% van de reissom vanaf 14 dagen tot 5 dagen voor vertrek;
90% van de reissom vanaf 5 dagen tot vertrek;
100% van de reissom op de dag van vertrek.

Annuleringen reizen met niet restitueerbare reiselementen:
Voor reizen met niet-restitueerbare reiselementen gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden. Veenstra Reizen vermeldt dit bij uw boeking wanneer dit van toepassing is.

Wat is het minimum aantal deelnemers op een reis?

Voor al onze reizen geldt een minimum deelname van 20 personen. Bij een lager aantal deelnemers behouden wij ons het recht om de desbetreffende reis te annuleren. In dat geval zullen wij u bij meerdaagse reizen circa 3 weken en bij dagtochten, concertreizen en musicals minimaal 1 week voor vertrek hiervan op de hoogte stellen. In dat geval wordt u een alternatieve reis aangeboden. Wanneer u hier geen gebruik van maakt krijgt u de door u betaalde reissom binnen 2 weken teruggestort.

Wat is vertrekgarantie?

Op onze website staat bij de reizen vermeld of de reis vertrekgarantie heeft. Dit betekent dat het minimum aantal deelnemers van de reis is bereikt. In 99% van de gevallen vindt de reis daadwerkelijk plaats. In zeer uitzonderlijke gevallen behoudt Veenstra Reizen zich het recht voor de vertrekgarantie herroepen. Bijvoorbeeld bij een grote annulering of een reisbeperkende oorzaak die buiten onze invloedsfeer ligt.

Hoe kan ik betalen?

Zodra u de reservering gemaakt heeft kunt u via IDEAL of een bankoverschrijving de reissom voldoen. Uw reispapieren worden voor vertrek naar u verzonden mits de volledige betaling is ontvangen.

Wat is de reissom?

Alle genoemde prijzen zijn per persoon en op basis van bezetting in een 2-persoonskamer, tenzij anders vermeld. De gepubliceerde reissom is gebaseerd op prijzen van arrangementen, geldkoersen, brandstofprijzen en belastingen zoals deze ons bekend waren ten tijde van het drukken van dit reisprogramma. In geval van wijzigingen van deze prijzen, koersen of belastingen behouden wij ons het recht voor de reissom aan te passen. Voor de actuele prijzen verwijzen wij u naar onze website www.veenstrareizen.nl. De reisduur is vermeld in de hele dagen, waarbij de dagen van vertrek en aankomst als hele dagen zijn gerekend.

Hoe weet ik of mijn conditie goed genoeg is om deel te nemen aan een reis?

Wij willen u erop wijzen dat u over een goede basisconditie dient te beschikken en een goede mobiliteit noodzakelijk is. Houdt u er rekening mee dat er in de steden die wij bezoeken veel gelopen moet worden en dat het niet altijd mogelijk is dat de chauffeur u in het centrum afzet/ophaalt. U kunt gemakkelijk afstanden lopen, trappen nemen en zelfstandig, eventueel met behulp van uw medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de touringcar stappen. De rondreizen kunnen voor mensen die minder mobiel zijn als zwaar worden ervaren en het kan ook zijn dat deelname aan sommige programmaonderdelen niet haalbaar is, in welk geval geen restitutie op de reissom verleend kan worden. Twijfelt u of de rondreis van uw keuze geschikt voor u is of wilt u uw situatie toelichten, neem dan altijd contact met ons op. Als passagier dient u zelfredzaam te zijn. Indien dit niet het geval is, bent u verplicht een begeleider mee te nemen. Hiervoor dient u zelf te zorgen. Veenstra Reizen biedt speciale seniorenreizen. Deze reizen zijn aangepast aan mensen die niet aan een intensief programma willen deelnemen. Het gehele programma wordt op een rustige manier uitgevoerd, geen volle dagen met excursieprogramma’s.

Wat zijn de reserveringskosten van Veenstra Reizen?

Het boekingskantoor brengt u per boeking voor een meerdaagse reis € 15,00 administratiekosten in rekening, tenzij anders vermeld. Bij boeking van een dagtocht, concertreis of musical berekenen wij € 3,50 administratiekosten, tenzij anders vermeld.

Kan ik bij Veenstra Reizen een reis- en/of annuleringsverzekering afsluiten?

Als u bij een reis een verzekering bij ons afsluit, verzekeren wij u bij ASR verzekeringen. Hieronder vindt u meer informatie over de polisvoorwaarden van de verzekeringen.

Klik hier voor de polisvoorwaarden.

Welke kosten komen er nog verplicht bij?

Voor alle boekingen voert de SGVR een deelnemersbijdrage van € 5,- per persoon per boeking. Dit bedrag wordt door Veenstra Reizen bij de reiziger in rekening gebracht en afgedragen aan SGVR. Om het fonds ook voor de toekomst te behouden is door het SGVR besloten een verplichte bijdrage op alle pakketreizen in rekening te brengen. U vindt deze bijdrage terug op het moment dat u gaat boeken.

Kan ik bij mijn boeking een preferentie (voorkeur) opgeven?

Preferenties voor de reis en het hotel kunnen bij de boeking opgegeven worden. Het blijft echter een voorkeur, waarvoor wij ons best doen die te regelen, maar dit kunnen wij niet garanderen.

Essenties:
Als de reisovereenkomst alleen wordt afgesloten als het zeker is dat aan de wens wordt voldaan, dan spreken we van een essentie. De hieraan verbonden kosten zullen dan eventueel aan u worden doorberekend.

Kan ik dieetwensen (medicatie) doorgeven?

Als u bij boeking uw dieetwensen vermeldt, geven wij deze door aan het hotel. Soms moet er een toeslag betaald worden voor een dieet. Zorgt u ervoor dat u voldoende medicijnen meeneemt en uw recept in het Duits of Latijn. Veenstra Reizen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de juiste uitvoering van uw dieetwensen.

Zijn alle prijzen van de excursies bij het boeken bekend?

Er is naar gestreefd bij eventuele excursies zoveel mogelijk aan te geven wat de kosten zijn van een bepaalde attractie. Deze prijzen zijn echter onder voorbehoud. Verder kan het voorkomen dat uw chauffeur ter plaatse een extra programmaonderdeel aanbiedt. Bovendien kan de volgorde van de dagexcursies ter plaatse door de chauffeur worden gewijzigd.

Uit welke verzorging bestaat mijn boeking?

In de reiswereld vinden we de volgende termen:
Logies/ ontbijt: bij de reis zijn de overnachting en het ontbijt inbegrepen. Dit begint met de overnachting op de eerste dag en eindigt met het ontbijt op de laatste dag.
Halfpension: overnachting, ontbijt en diner zijn inbegrepen. Dit begint vanaf het diner op de eerste dag tot en met het ontbijt op de laatste dag.
Volpension: overnachting, ontbijt, lunch en diner zijn inbegrepen. Dit begint vanaf het diner op de eerste dag tot en met het ontbijt op de laatste dag tenzij anders vermeld.
All inclusive: in het hotel zijn verschillende extra’s inbegrepen. Normaliter is dit ontbijt, lunch en diner en drankjes. Per reis staat vermeld wat dit precies inhoudt. Deze service geldt alleen voor het hotel waar u verblijft en begint over het algemeen met een diner.

Zijn alle hotels op het moment van boeken bekend?

Daar waar mogelijk hebben wij de namen van de hotels vermeld. Soms zijn deze nog niet bekend. Veenstra Reizen houdt zich ten allen tijde het recht voor een ander hotel van vergelijkbare kwaliteit aan te bieden. Indien mogelijk wordt u hiervan voorafgaand aan de reis op de hoogte gesteld. De juiste hotelgegevens ontvangt u ca. een week voor vertrek bij uw reispapieren. Ten tijde van uw verblijf bent u zelf verantwoordelijk voor uw accommodatie. Eventuele schade of verlies van objecten of inventaris valt onder uw eigen aansprakelijkheid, ongeacht of de schade of diefstal door uzelf of derden werd veroorzaakt. Eventuele kosten die hieruit voortvloeien kunnen op uw verhaald worden.

Wat zijn de mogelijkheden voor een kamer?

De 1-persoonskamers in een hotel zijn vaak beperkt. Ondanks dat u hiervoor een toeslag moet betalen, kunnen de kamers iets minder zijn voor wat betreft de ligging, grootte en kwaliteit. Dit is helaas een internationaal gegeven waar Veenstra Reizen geen vat op heeft. Daarnaast kunnen alle soorten kamers onderling van elkaar verschillen. Bij veel hotels is het mogelijk een 3- persoonskamer te boeken. Vaak wordt een extra bed bijgeplaatst. De kwaliteit hiervan wijkt soms af van de gangbare waardoor het matras minder comfortabel en dunner is dan u thuis gewend bent.

Heeft elk hotel extra faciliteiten?

Soms biedt een hotel extra faciliteiten, waaronder een zwembad, sauna, biljart, etc. Het hotel kan hiervoor kosten in rekening brengen. Deze kosten zijn altijd voor eigen rekening. Veenstra Reizen is niet aansprakelijk wanneer het hotel deze faciliteiten niet geopend heeft.

Wanneer ontvang ik mijn reispapieren?

Circa 7 dagen voor vertrek ontvangt u van ons de reispapieren. Hierin vindt u o.a. informatie over uw hotel, uw opstapplaatsen -tijd en kofferlabels. Wilt u na ontvangst van de reispapieren nog wijzigingen aanbrengen in uw reservering, dan brengen wij € 30,- wijzigingskosten in rekening.

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Gezien de beperkte bagageruimte bij busreizen, verzoeken wij iedereen niet meer dan 1 koffer of reistas met een maximum gewicht van 20 kg mee te nemen. Voor onderweg kunt u 1 stuk handbagage meenemen. Eventuele medicijnen, grensdocumenten en reispapieren bewaart u in uw handbagage. Zowel uw koffer als uw handbagage dienen te zijn voorzien van een label met uw naam en adres. U dient zichzelf er ten allen tijde van te verzekeren dat uw reisbagage in de touringcar wordt meegenomen. Veenstra Reizen is in geen geval aansprakelijk wanneer uw reisbagage niet in de touringcar wordt meegenomen. Het meenemen van een rolstoel/rollator of andere hulpmiddelen kan alleen met vooraf verkregen toestemming van Veenstra Reizen. Voor vliegreizen zijn de richtlijnen van de betreffende luchtvaartmaatschappij geldig.

Mag ik een rollator, rolstoel of scootmobiel meenemen?

Voor zowel rollators als inklapbare rolstoelen is er beperkte ruimte in de touringcar beschikbaar. Daarom mag alleen met toestemming van Veenstra Reizen een rollator of inklapbare rolstoel tijdens de reis worden meegenomen. Als Veenstra Reizen hier geen melding
van heeft ontvangen, dan kan dit ervoor zorgen dat de rollator niet mee kan. Het meenemen van een elektrische scootmobiel/-rolstoel is niet toegestaan op onze reizen.

Wat voor reisdocumenten moet ik meenemen?

U bent zelf verantwoordelijk voor de benodigde reisdocumenten zoals een geldig paspoort of identiteitskaart. Onze reisspecialisten helpen u graag bij eventuele vragen.

Waarom is een mobiel telefoonnummer of thuisblijversnummer belangrijk?

Wij vragen tijdens uw boeking uw mobiele telefoonnummer aan ons door te geven. Dit kan handig zijn wanneer u onderweg bent. Bijvoorbeeld als wij elkaar niet treffen op de afgesproken opstapplaats. Ook vragen wij u het telefoonnummer van
een thuisblijver door te geven in geval van calamiteiten. U dient hiervoor wel de toestemming van de thuisblijver te hebben.

Wat is overmacht bij een reis?


Het weer kan slecht zijn, de weg geblokkeerd door een overstroming, overboeking of andere redenen kunnen de oorzaak van zijn dat wij genoodzaakt zijn onderdelen in uw reisprogramma (hotel of excursies) te wijzigen. In dit geval doen wij ons uiterste best u een
alternatief programma aan te bieden.

Ik heb een opmerking/klacht over een reis, hoe kan ik deze doorgeven?

Wij doen ons uiterste best om uw vakantie probleemloos te laten verlopen. Mocht u ondanks onze inspanningen toch een onvolkomenheid constateren, dan dient u hiervan direct melding te maken bij uw reisleiding of chauffeur. Wanneer het probleem niet naar wens wordt opgelost, dient u uiterlijk vier weken na afloop van de reis een schriftelijke motivatie naar uw boekingskantoor te sturen. Zij zorgen er dan voor dat uw brief wordt behandeld. Een negatieve melding op het enquêteformulier wordt nooit als klacht in behandeling genomen.

Kan ik ook al een reis boeken voor volgend jaar?

Dat is mogelijk. Controleer altijd eerst of de door uw gewenste vertrekdatum al boekbaar is via onze website. Als dit niet het geval is, raden wij u aan contact op te nemen met onze reisspecialistlisten.

Businformatie

Wat zijn de opstapplaatsen bij Veenstra Reizen?

Het opstapschema vindt u bij de betreffende eendaagse- of meerdaagse reis, indien u met een grotere groep reist dan is er in overleg uw eigen opstapplaats mogelijk. Door aanpassingen van overheden, werkzaamheden, etc. kunnen opstapplaatsen worden aangepast. Op uw reispieren staat de juiste opstapplaats aangegeven.

Hoe laat moet ik opstappen

Soms staan de verwachte vertrektijden aangegeven op de internet/boekingsbevestiging. Dit zijn voorlopige tijden en kunnen altijd worden aangepast. Ca. 10 dagen voor vertrek ontvangt u van ons de reispapieren waarin altijd de juiste vertrektijden staan vermeld. Houdt u er rekening mee dat u altijd 10 minuten van tevoren aanwezig bent. Wij verwachten dat u op eigen gelegenheid naar de afgesproken opstapplaats komt. Eventuele kosten voor parkeren, dan wel vervoer naar de opstapplaats zijn voor eigen rekening. Veenstra Reizen is in geen geval aansprakelijk voor eventuele kosten die hier uit voortvloeien.

Kan ik mijn opstapplaats nog wijzigen?

Het is mogelijk om kosteloos uw opstapplaats te wijzigen indien er nog plaats is op uw nieuwe opstapplaats. U kunt uw opstapplaats nog kosteloos wijzigen totdat u de reispapieren van ons heeft ontvangen. Wilt u na ontvangst van de reispapieren nog wijzigingen aanbrengen in uw reservering, dan brengen wij € 30,- wijzigingskosten in rekening.

Kan ik een zitplaats reserveren in de bus?

Wij kunnen om logistieke en technische redenen geen zitplaatsreserveringen maken voor de reizen. Mocht u, vanwege medische redenen, toch voor in de bus moeten zitten, dan houden wij de 3de en 4de zitplaatsen van voren voor u vrij. Veenstra Reizen heeft niet een standaard beleid voor het rouleren in de bus. Onze chauffeurs doen dit op eigen initiatief. Wij gaan ervan uit dat u dit als passagiers onderling kunnen regelen.

Is er een bar aan boord?

Tijdens de meerdaagse reizen is er een bar aan boord, zowel koude als warme dranken. U moet hierbij denken aan frisdranken, alcoholische dranken, koffie en thee.

Mag er in de touringcar gerookt worden?

Nee, in de touringcar geldt een rookverbod net zoals in alle openbare ruimten. Tijdens de stops is het buiten de touringcar uiteraard wel toegestaan.

Beschikt een touringcar over een toilet?

Al onze touringcars op meerdaagse reizen beschikken over een toilet.

Reisleiding & chauffeurs

Wat mag ik van de chauffeur en/of reisleiding verwachten?

Onze reisleiding leveren een belangrijke bijdrage aan het slagen van uw vakantie. Enthousiast, ervaren en altijd bereid u van dienst te zijn. Voor elke reis bereiden zij zich intensief voor op de reizen die zij begeleiden. Vanuit hun ervaring samen met de chauffeur willen zij u de mooiste plekken laten zien. De chauffeurs zorgen ervoor dat uw vakantie bijzonder wordt, want ook zij zijn uw aanspreekpunt tijdens de reis. De chauffeurs zijn specialist op de bestemmingen die ze samen met u bezoeken. De chauffeurs worden continu getraind en uitgedaagd om zichzelf te verbeteren om hun kennis en kunde actueel te houden.

SGVR

Wat is de SGVR?

SGVR staat voor Stichting Garantiefonds Veenstra Reizen en is opgericht in 1988. Alle reizen die Veenstra Reizen aanbiedt vallen onder SGVR. Voor meer informatie over de SGVR kunt u terecht bij Stichting Garantiefonds Veenstra Reizen.

Voor wie komt de SGVR in actie?

SGVR garantiefonds komt in actie voor reizigers wanneer de reisorganisator in een financieel onvermogen komt. Voor de reizigers wordt zorg gedragen hetzij voor overneming van zijn verplichtingen door een ander hetzij voor terugbetaling van de reissom of, indien de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan. Indien de reiziger reeds op de plaats van bestemming is aangekomen dient, voor zover de reisovereenkomst dat vervoer omvat, in ieder te worden zorg gedragen voor de terugreis.

Een reiziger heeft een klacht over een reisorganisatie. Kan de reiziger daarvoor bij SGVR terecht?

Nee, SGVR garantiefonds behandelt geen klachten van reizigers. Voor de behandeling van de klacht dient de reiziger bij de reisorganisatie of de daarvoor bestemde instanties te zijn.

Wat is de wettelijke garantieregeling?

De garantieregeling die geldt voor een pakketreis is omschreven in wetsartikel 7:512 BW en luidt als volgt:
De reisorganisator neemt de maatregelen die nodig zijn om te verzekeren dat, wanneer hij wegens financieel onvermogen zijn verplichtingen jegens de reiziger niet of niet verder kan nakomen, wordt zorg gedragen hetzij voor overneming van zijn verplichtingen door een ander hetzij voor terugbetaling van de reissom of, indien de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan. Indien de reiziger reeds op de plaats van bestemming is aangekomen dient, voor zover de reisovereenkomst dat vervoer omvat, in ieder geval te worden zorg gedragen voor de terugreis.

Wat is een pakketreis?

Een pakketreis is een overeenkomst waarbij een reisorganisator zich jegens zijn wederpartij verbindt tot het verschaffen van een door hem aangeboden van te voren georganiseerde reis die een overnachting of een periode van meer dan 24 uren omvat alsmede ten minste twee van de volgende diensten:
– Vervoer.
– Verblijf.
een andere niet met vervoer of verblijf verband houdende, toeristische dienst die een significant deel van de reis uitmaakt.

Overige

Hoe kan ik een reisgids aanvragen?

U kunt de reisgids online bekijken of bestellen via onze website.

Fouten voorbehouden

De teksten in onze uitingen (brochures, website, advertenties, reispapieren, boekingsbevestiging) zijn met de grootst mogelijke zorg voor u samengesteld. Voor eventuele fouten of afwijkingen in deze uitingen kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden. Wij behouden het recht deze te wijzigen of te herstellen. Dit betekent ook dat de algemene voorwaarden gedurende het jaar kunnen worden aangepast. Voor de actuele voorwaarden verwijzen wij u naar onze website.

Reactie/klacht

Heeft u een klacht of wilt u iets doorgeven over een reeds gemaakte reis? U kunt deze indienen door een e-mail te sturen naar info@veenstrareizen.nl. Wij streven ernaar zo spoedig mogelijk een besluit te nemen over uw klacht.

Wat zijn de openingstijden?

Maandag t/m vrijdag 09.00 t/m 12.30 uur en van 13.00 t/m 17.00 uur. Heeft u een noodgeval? dan kunt u buiten de kantoortijden ons bereiken op 0511-541809.

© Veenstrareizen 2024
Ontwikkeld met Lef