Veelgestelde vragen – Coronavirus

Ik ga op reis met Veenstra Reizen; gaat mijn reis/dagtocht door zoals gepland?

Alle dagtochten en meerdaagse reizen tot en met 1 juni worden geannuleerd. Hieronder vind u een lijst met de dagtochten en reizen waar dit op van toepassing is:

Dagtocht Anne Frank – Vertrek 17 maart 2020
Dagtocht Anne Frank – Vertrek 25 maart 2020
Industrieel Erfgoed (2 dagen) – Vertrek 21 maart 2020
Dagtocht Soldaat van Oranje – Vertrek 22 maart en 26 april 2020
De Wereld van Techniek (2 dagen) – Vertrek 30 maart 2020
De Wereld van Techniek (2 dagen) – Vertrek 6 april 2020
Dagtocht Bloesemcruise – Vertrek 7 april, 14 april, 15 april 2020
Dagtocht Tina Turner – Vertrek 19 april 2020
Dagtocht Keukenhof & Lentecruise – Vertrek 22 april 2020
Dagtocht Bollenroute & Varen – Vertrek 23 april 2020
Dagtocht Reis terug in de tijd – Vertrek 29 april 2020
The Cotswolds (6 dagen) – Vertrek 29 april 2020
Struinen door de tuinen (3 dagen) – Vertrek 1 mei 2020
Dagtocht De geheimen van park Soesterberg – Vertrek 6 mei 2020
Dagtocht Libelle Zomerweek – mei 2020 (de organisatie van de Libelle Zomerweek verplaatst het evenement naar augustus/september)
Dagtocht Tina Turner – Vertrek 24 mei 2020

Mochten er reizen afgelast worden of verplaatst worden, sturen we u zo snel mogelijk een e-mail of brief met alle informatie die u nodig heeft. U hoeft dan geen contact met ons op te nemen.

De reizen die na 1 juni plaatsvinden worden per dag bekeken, we volgen hierin de adviezen van de overheid. Wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken afraadt om naar een bepaalde bestemming af te reizen (reisadviescode rood) of wanneer uw reis feitelijk niet meer uitvoerbaar is wordt uw reis/dagtocht geannuleerd. We kunnen dan desgewenst samen met u bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Kijk voor de laatste update van reisadviezen op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

Wat gebeurt er met mijn betaalde reissom, in geval van annulering door Veenstra Reizen?

Als uw reis binnen de genoemde periode valt, en wij genoodzaakt zijn deze reis te annuleren, dan wordt uw betaalde reissom bevroren en kunt u dit bedrag gebruiken voor de betaling van een vervangende reis met een latere vertrekdatum (de zo genoemde corona-voucher).

Deze regeling is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit ons programma. Geeft u bij het omboeken s.v.p. het dossiernummer van de geannuleerde reis door.

We begrijpen heel goed dat u misschien een voorkeur heeft voor teruggave van de betaalde reissom. De omstandigheden zijn echter zo uitzonderlijk, dat wij er voor hebben gekozen om de richtlijnen van branchevereniging ANVR te volgen.

Hoe weet ik dat mijn bevroren betaalde reissom veiliggesteld is, bij financieel onvermogen ?

De SGVR staat garant voor uw reissom in het geval van financieel onvermogen. Lees hier meer over de SGVR: http://veenstrareizen.nl/veel-gestelde-vragen

Ik wil niet meer op reis; kan ik mijn reis vanwege het coronavirus annuleren?

Nee, u kunt uw reis niet kosteloos wijzigen of annuleren. Pas wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken afraadt om naar een bepaalde bestemming af te reizen (reisadviescode rood) of wanneer uw reis feitelijk niet meer uitvoerbaar is dit mogelijk. Uiteraard kunt u uw reis altijd omboeken, wijzigen of annuleren maar in dat geval gelden de normale reisvoorwaarden en bijhorende kosten.

Klik hier voor de reisvoorwaarden

Gelden er extra regels vanwege het coronavirus in het land waar ik op vakantie ga?

Diverse landen nemen op dit moment maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Het Travelcenter van IATA (International Air Transport Association) publiceert een (Engelstalige) up-to-date lijst met daarin de maatregelen die nu per land worden genomen. Check van tevoren of maatregelen ook op u van toepassing zijn. Let op: de voorwaarden kunnen dagelijks veranderen. https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus u moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij u aan om te checken wat uw ziektekostenverzekering precies dekt.

Wij zijn aangesloten bij Europeesche verzekeringen. Bij de Europeesche kunt u GÉÉN beroep doen op de annuleringsdekking voor bestemmingen die getroffen zijn door het coronavirus.

Voor overige vragen over de dekking van de Europeesche reis- en annuleringsverzekering betreffende het corona virus klikt u hier voor meer informatie.

Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht u in uw hotel in quarantaine worden geplaatst. We zijn wél verplicht om u in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij u, waar mogelijk.

Gelden er in het algemeen extra maatregelen vanwege het coronavirus? 

We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Hierin wordt aangegeven dat er vooralsnog geen aanvullende maatregelen nodig zijn. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de algemene hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heeft u griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en bent u mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Neem dan voor de zekerheid contact op met de GGD.

Informatie voor groepsreizen

Veel van onze opdrachtgevers en klanten willen, kunnen of mogen niet meer op reis. Dat betreuren wij natuurlijk enorm.

Helaas moeten wij bij massale annuleringen rekening houden met onze solvabiliteit waardoor een coulance regeling niet kan worden toegepast. Het KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) adviseert om bij dit soort extreme gevallen ons te beroepen op de algemene voorwaarden. Ondanks dat ook wij heel goed begrijpen waarom u ervoor kiest om de opdracht te annuleren kunnen wij als bedrijf niet als enige opdraaien voor alle kosten. Bij massale annuleringen hanteren wij dan ook de normale algemene voorwaarden, te weten Artikel 5.1.

Klik hier voor de KNV voorwaarden

Laten we met elkaar hopen dat deze wereldwijde malaise heel snel weer voorbij zal zijn.