Direct & persoonlijk contact
Duurzaam op reis
Bijna 100 jaar ervaring
Ruim aanbod

Coronavirus

Informatie m.b.t. het coronavirus

Ik ga op reis met Veenstra Reizen; gaat mijn reis/dagtocht door zoals gepland?

Mochten er reizen afgelast worden of verplaatst worden, sturen we u zo snel mogelijk een e-mail of brief met alle informatie die u nodig heeft. U hoeft dan geen contact met ons op te nemen.

De reizen die plaatsvinden worden per dag bekeken, we volgen hierin de adviezen van de overheid. Wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken afraadt om naar een bepaalde bestemming af te reizen (reisadviescode rood) of wanneer uw reis feitelijk niet meer uitvoerbaar is wordt uw reis/dagtocht geannuleerd. We kunnen dan desgewenst samen met u bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Kijk voor de laatste update van reisadviezen op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

Wat gebeurt er met mijn betaalde reissom, in geval van annulering door Veenstra Reizen?

Voor reizen in het jaar 2021 die niet door kunnen gaan wegens corona, wordt het volledige bedrag teruggestort (GEEN vouchers). 

Wat gebeurt er met reizen voor 2021?

De betaalde reissom wordt bevroren en dit bedrag kunt u gebruiken voor de betaling van een vervangende reis met een latere vertrekdatum (de zo genoemde corona-voucher).

Wij vinden de situatie voor u als klant erg vervelend en hebben daarom de regels van de vouchers versoepeld, wij verlengen de geldigheidsduur van 1 jaar naar 2 jaar (tijdens deze periode kunt u boeken voor een nieuwe reis) en onze voucher is tevens overdraagbaar.

Geeft u bij het omboeken s.v.p. het dossiernummer van de geannuleerde reis door.

We begrijpen heel goed dat u misschien een voorkeur heeft voor teruggave van de betaalde reissom. De omstandigheden zijn echter zo uitzonderlijk, dat wij er voor hebben gekozen om de richtlijnen van branchevereniging ANVR te volgen.

Als u geen gebruik kan of wil maken van het voucher, kunt u vanaf 6 maanden na uitgifte van de voucher een verzoek tot terugbetaling indienen. Het voucherbedrag wordt dan uiterlijk binnen 12 maanden na uitgiftedatum naar u overgemaakt. Dit is in lijn met de voorwaarden die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft gesteld.

Hoe weet ik dat mijn bevroren betaalde reissom veiliggesteld is, bij financieel onvermogen ?

De SGVR staat garant voor uw reissom in het geval van financieel onvermogen. Lees hier meer over de SGVR: www.sgvrgarantiefonds.nl.

Ik wil niet meer op reis; kan ik mijn reis vanwege het coronavirus annuleren?

Voor dagtochten geldt dat u tot 10 dagen voor vertrek en meerdaagse reizen tot 6 weken voor vertrek kosteloos mag annuleren.

Na deze periode kunt u uw reis altijd omboeken, wijzigen of annuleren maar in dat geval gelden de normale reisvoorwaarden en bijhorende kosten.

Pas wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken afraadt om naar een bepaalde bestemming af te reizen (reisadviescode rood) of wanneer uw reis feitelijk niet meer uitvoerbaar is kosteloos annuleren mogelijk na de aangegeven periodes. 

Klik hier voor de reisvoorwaarden.

Gelden er extra regels vanwege het coronavirus in het land waar ik op vakantie ga?

Diverse landen nemen op dit moment maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Het Travelcenter van IATA (International Air Transport Association) publiceert een (Engelstalige) up-to-date lijst met daarin de maatregelen die nu per land worden genomen. Check van tevoren of maatregelen ook op u van toepassing zijn. Let op: de voorwaarden kunnen dagelijks veranderen. https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus u moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij u aan om te checken wat uw ziektekostenverzekering precies dekt.

Wij zijn aangesloten bij Europeesche verzekeringen. Bij de Europeesche kunt u GÉÉN beroep doen op de annuleringsdekking voor bestemmingen die getroffen zijn door het coronavirus.

Is het coronavirus bij u of uw reisgenoot aantoonbaar vastgesteld? De standaard annuleringsverzekering, garantie annuleringsverzekering en de Allrisk-annuleringsverzekering bieden dan dekking voor het annuleren van een nog te beginnen reis omdat u zelf of uw reisgenoot corona heeft. Is het coronavirus bij u of uw reisgenoot aantoonbaar vastgesteld op het moment dat u op reis bent en terug naar huis wilt reizen? Dan biedt de annuleringsverzekering geen dekking. U kunt dan mogelijk wel een vergoeding krijgen voor extra reis- en verblijfskosten als u een reisverzekering heeft.

Voor overige vragen over de dekking van de Europeesche reis- en annuleringsverzekering betreffende het corona virus klikt u hier voor meer informatie.

Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht u in uw hotel in quarantaine worden geplaatst. We zijn wél verplicht om u in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij u, waar mogelijk.

Gelden er in het algemeen extra maatregelen vanwege het coronavirus? 

We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Hierin wordt aangegeven dat er vooralsnog geen aanvullende maatregelen nodig zijn. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de algemene hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heeft u griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en bent u mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Neem dan voor de zekerheid contact op met de GGD.

Reizen per touringcar

Ook voor het vervoer per touringcar zijn er richtlijnen opgesteld, welke zijn gebaseerd op de overheidsadviezen en aangevuld met enkele branchespecifieke zaken. Deze richtlijnen gelden in de touringcar en op instap- en uitstapplekken. 

  • Stap niet in wanneer u klachten heeft.
  • Tijdens de gehele rit draagt u een mondkapje (dit geldt voor personen vanaf 13 jaar).
  • U dient een ingevulde en ondertekende gezondheidsverklaring in te leveren bij de ritorganisator ofwel vervoerder.
  • Loop niet in de touringcar, zodat u altijd zo ver mogelijk bij elkaar vandaan blijft. 
  • Houd altijd 1,5 meter afstand tot de chauffeur, dit geldt óók voor kinderen.
  • Alleen de chauffeur stapt in via de vooringang, de passagiers gebruiken de middendeur (bij  enkel een vooringang stapt de chauffeur als laatste in).
© Veenstrareizen 2021
Ontwikkeld met Lef